Літо - це відпочинок, сонце, ягоди і фрукти. Але у міському господарстві - це період активної підготовки до зими, перекладка тепломереж, ремонт доріг, будівництво. Місто має постійно розвиватися. Це як конвеєр, запуск якого після зупинки обходиться значно дорожче, ніж безперебійна робота. І раз ми про гроші, розвиток потребує фінансів. Бюджет повинен стабільно наповнюватися.
Харківський плитковий завод давно став одним із брендів міста нарівні з дзеркальним струменем та парком імені Горького. Він відомий в Україні та за кордоном, його продукція прикрашає харківський Держпром і Львівську ратушу. Але для міста підприємство має ще одну важливу властивість: ХПЗ входить до десятки найбільших платників податків регіону.
Тому в.о. Харківського міського голови Ігор Терехов раз по раз приїжджає на завод особисто. Таким чином, з одного боку, він вдячний підприємству за його внесок у казну міста, а з іншого - демонструє колективу, що поважає і цінує їх працю.
Так було й під час останнього візиту. І оскільки секретар міськради на заводі не вперше, нема потреби обходити усе. Він знайомиться тільки з модернізацією ліній, яка проведена за останні пів року, зокрема сектором сортування плитки на ПКЛ №8, цікавиться, як підприємство тримає удар в умовах стрімкого зростання ціни на газ, запитує про нові дизайни плитки і тренди 2021 року, а основний час відводить на спілкування із колективом.
Вступна частина займає секунд тридцять, довго представляти його не треба. А далі предметна розмова: чітко, конкретно, по суті. Про два вектори модернізації парку трамваїв і повну заміну рухомого складу, а це 400 вагонів. Про вагони метро, яким вже півстоліття, і нове депо. Про тарифи і комунальні послуги. Про картку харків'янина, міський зоопарк і парк казок ...
Простими словами, буквально на пальцях, розповідає, як виведе на новий рівень усе те добре, що працює, та які інновації чекають на місто вже в найближчому майбутньому. Відчувається глибоке розуміння кожної з тем, легко впізнаються улюблені: це трамвай і зоопарк. Розповідає з вогником в очах, розбавляючи розповідь особистими історіями.
«Зелений коридор» для інвесторів
Що таке Харківський плитковий завод сьогодні? Це інноваційне підприємство, оснащене сучасним обладнанням, з прогресивною системою управління й унікальним кадровим потенціалом. Виробнича потужність складає 24 млн м2 готової продукції на рік, 130 колекцій, 1500 різних дизайнів. За одну годину завод виробляє 2300 м2 кераміки. Завод ніколи не спить, працюючи 24/7.
Ніколи не спить і Харків. У нього, як і у ХПЗ, свій темп: будуються дороги, транспортні розв'язки (в найближчі кілька років з'явиться близько 10 нових) та інфраструктура, нові мікрорайони, реконструюються парки і сквери. До кінця 2021 року місто придбає 50 нових тролейбусів і 40 автобусів, а восени відбудеться презентація харківського трамвая.
Все вимагає коштів, але міська влада знає економіку і місце виробництва у фінансовому ланцюзі. Звідси постійні візити секретаря міської ради до підприємств, зустрічі в ділових колах і запитання: у чому місто може допомогти? Просять небагато: єдині для всіх правила і мікроклімат - і для вітчизняного виробника, і для іноземних інвесторів.
«Ми не можемо допомогти вирішити вам питання з ціною на газ або електроенергію, це не в наших повноваженнях. У нашій компетенції - питання інфраструктури та землі, і тут ми ваші партнери», - говорить Ігор Терехов. І наводить приклад.
Швейцарська компанія Stadler – виробник трамваїв, поїздів для метрополітену і швидкісних електропоїздів. Вони хотіли б побудувати два заводи (кожен завод - це приблизно дві тисячі робочих місць) в Україні і розглядають Харків як найбільш перспективну площадку. У них є побажання - 56 га землі в межах міста з підведеною інфраструктурою, включаючи залізничну гілку.
«Я зроблю все, щоб вони побудували заводи в Харкові. Це робочі місця, гідні зарплати і податки в бюджет міста. Плюс тут вони матимуть суміжників, таких як завод «Електроважмаш», наприклад, чию продукцію вони можуть використовувати, - каже Ігор Терехов. - Ми провели переговори, знайшли землю, 100 га, в районі аеропорту, проводимо туди водопостачання, водовідведення, робимо дорогу. Ми спеціально відразу виділяємо більше, ніж їм необхідно. Створимо індустріальний парк. Розміщення заводів такої компанії як Stadler - це реклама, що працює. Коли прийдуть інші, у нас вже все буде готово».
Транспортна революція
Передові ідеї та зовсім інша філософія громадського транспорту, які він має намір реалізувати у Харкові, нові сучасні трамваї й вагони метрополітену, а в майбутньому - електроавтобуси з автопілотом, швидко сприймаються людьми, оскільки на заводі вже давно нікого не здивуєш робокаром. І коли подібний тренд приходить до твого міста, це додає впевненості в майбутньому.
«На практиці знаю, що не треба боятися використовувати нові інноваційні технології, - підтримує Ігоря Олександровича голова Наглядової ради плиткового заводу, депутат Харківської облради Валентин Шеветовський. - Такі кроки дають нам можливість на рівних конкурувати з провідними світовими виробниками керамічної плитки і продавати харківську плиту в 43 країнах».
Щоб убезпечити Харків від транспортного колапсу, подібного столичному, з десятки запланованих нових розв'язок в цьому році вже з'явиться перша. Буде завершено ремонт Московського проспекту, який, напевно, не випадково стартував саме з боку плиткового.
«Транспортна інфраструктура - це настрій у місті, - підкреслює секретар міськради. - Тому в дорожньому будівництві нам потрібна абсолютно нова філософія. Це процес не швидкий, але він нам зрозумілий, і ми знаємо, що треба зробити».
Місто без спальних районів
Ця філософія включає не тільки автомобільні дороги, і при домові в тому числі вона передбачає все аж до ремонту тротуарів та обладнання велосипедних доріжок.
Це відразу активізує присутніх і натякає, що можна задати і особисті питання. Коли полагодять дах і зроблять ремонт у під'їзді; як у негоду дійти до будинку, а взимку не замерзнути у квартирі; як сплатити за комунальні послуги й при цьому не втратити своєї собаки? Та хіба мало щоденних проблем.
Секретар міськради заспокоює: дахи і під'їзди місто продовжить ремонтувати, а тарифи підіймати в Харкові не будуть. Це принципова позиція.
Тарифи залишаться такими як є, а ось якість послуг покращиться. У 2021 році до початку опалювального сезону будуть завершені роботи щодо заміни 100 км теплових мереж. До слова, за попередні п'ять років було замінено менше, ніж за один поточний рік. Це стало можливим завдяки новому професійному менеджменту комунального підприємства.
Додатково будуть модернізовані всі котельні. Одна з основних вимог до нових котлів - ККД не нижче 95%.
«Люди не повинні відчувати різниці між центром і спальними районами. Для мене все це - єдине місто Харків, - підкреслює Ігор Терехов. - На жаль, не можна змінити все відразу, але ми доб'ємося, щоб усі райони - по благоустрою та зонах відпочинку, дорогах й інфраструктурі, комунальних послугах - були рівня центральної частини міста. Хочу, щоб нас усіх переповнювала гордість за наше місто й усвідомлення, що воно найкраще».
Виробництво повинно працювати, а заводи випускати продукцію. Такий простий на вигляд принцип забезпечує стійкий імпульс відродження української промисловості. З Харкова на благо України.